04تیر 1402

مطالبه‌گری برای تضمین حقوق محیط زیست

در نشست «مطالبه‌گری برای تضمین حقوق محیط زیست» مطرح شد:

ضرورت نقش‌آفرینی وکلای دادگستری در دادخواهی محیط زیستی دکتر کوشا: تغییر مالکیت اراضی ملی خیانت به محیط زیست است

▪️نشست «مطالبه‌گری برای تضمین حقوق محیط زیست» با شعار «دادخواهی محیط زیستی» از سوی کارگروه حقوق بشر اسکودا و با حضور نمایندگان کارگروه حقوقی و قوانین شبکه ملی محیط زیست کشور در محل اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران برگزار شد.

▪️در این نشست که با حضور شماری از وکلای دادگستری و فعالان حوزه محیط زیست و اعضای کمیته حقوقی شبکه ملی محیط زیست برگزار شد، چالش‌های حقوقی موجود در تضمین حقوق محیط زیست مورد بررسی قرار گرفت.

▪️«ضرورت همکاری وکلا و کنشگران مدنی در افشای جرایم محیط زیستی»، «پیش‌قدم شدن وکلای دادگستری در افشای جرایم محیط زیستی»، «هشدار نسبت به پیامد نگاه کالایی به محیط زیست در تغییر مالکیت اراضی»، «لزوم مقابله با قانون گریزی سیستماتیک در مصاف با حقوق محیط زیست»، «ضرورت نگاه جامع‌گرا به محیط زیست با قوانین خوب و تضمین‌های کارامدتر» و «ضرورت ارتباط تشکل‌های محیط زیستی و کانون وکلا در راستای حل معضلات محیط زیستی» از جمله مطرح شده در این جلسه بود.

▪️سپس دکتر جعفر کوشا، رئیس اسکودا با بیان اینکه تعرض به محیط زیست به معنای تعرض به حقوق مردم جرمی‌ غیر قابل گذشت است و پیامدی برگشت ناپذیر دارد، گفت: یکی از راه‌های حفظ محیط زیست حمایت کیفری از این مسئله است اما در این مورد باید به این نکته توجه کنیم که قرار نیست برای حفظ میراث‌ها، اشد حمایت کیفری را جاری کنیم، بلکه باید از طریق آموزش و اقدامات بازدارنده و پیشگیرانه و تامینی، میراث‌ طبیعی و غیر قابل انتقال خود را حفظ کنیم.

▪️این عضو هیات علمی ‌دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی اظهار کرد: معتقدم که باید بحث وکالت تخصصی در حوزه محیط زیست عملیاتی شود که البته لازمه آن هم آموزش تخصصی وکلای دادگستری در حوزه محیط زیست خواهد بود و به هر ترتیب باید وکلای تخصصی وارد این پرونده‌ها شوند. از سوی دیگر باید روند وکالت تخصصی در حوزه محیط زیست به صورت استانی پیش برود تا کل کشور را پوشش بدهد، اما باید متوجه باشیم که کار ما صرفاً بحث نوشتن لوایح نیست، بلکه باید دادخواهی عمیق‌تر را اجرایی کنیم و در این راستا به میدان آمدن سمن‌ها و مردم بسیار حیاتی و مهم است.

▪️محمد صالح نقره‌کار، دبیر کارگروه حقوق بشر اسکودا نیز در این نشست با اشاره به نقش دادخواهی‌های محیط زیستی در تضمین حقوق محیط زیست، خواهان کنشگری فعالانه‌تر کانون‌های وکلا و وکلای دادگستری در تضمین حقوق زیست محیطی و مطالبه‌گری شد و گفت: استفاده از ظرفیت ماده ۶۶ قانون آیین دادرسی کیفری، مطالبه‌گری از دادستان‌ها ذیل فصل ۱۰ قانون آیین دادرسی کیفری و ماده ۲۹۰ آن و نیز ایجاد دادسرای تخصصی محیط زیست ذیل ماده ۲۵ قانون آیین دادرسی کیفری می‌تواند راهکاری برای تضمین حقوق محیط زیست باشد.

روابط عمومی کانون وکلای دادگستری استان کرمانشاه

━━━⚜️⚜️⚜️━━━

https://t.me/kanunkermanshah

━━━⚜️⚜️⚜️━━━